Begin deze week sprak ik een goede vriendin van mij en ze vertelde dat haar lokale moskee onlangs een verbod had ingevoerd voor kinderen onder de 7 jaar mbt het bijwonen van de gebeden en lezingen. Dit was naar aanleiding van enkele incidenten waarbij jonge kinderen de moskeegangers en de plek van aanbidding dermate hadden verstoord dat de moskee zich genoodzaakt voelde om dit verbod in te voeren. Aan de ene kant begrijp ik het moskeebestuur, maar tegelijkertijd vind ik het ook jammer voor de jonge kinderen en hun band met de moskee. Als we kijken naar de tijd van de Profeet صلى الله عليه و سلم dan zien we dat jonge kinderen aanwezig waren in de moskee en verbood dit niet. Daarbovenop had hij veel geduld met de kinderen die aanwezig waren. Shaykh Al Albaani رحمه الله heeft hier uitvoerig over gesproken in deze audio (vanaf 16:57 min tot 23:34)
Helaas heb ik geen Nederlandse vertaling van de audio gevonden, maar wel een Engelse transcriptie.
Andere geleerden hebben tevens over dit onderwerp gesproken en zij raden in veel gevallen de ouders pas aan om de kinderen mee te nemen naar de moskee wanneer zij zich kunnen houden aan bepaalde adaab (goede manieren) die horen bij de moskee of wanneer zij de leeftijd hebben bereikt waarop het gebed voor hen verplicht is.
Shaykh ibn al-Uthaimeen رحمه الله werd gevraagd:
“Sommige moskeegangers brengen hun jonge kinderen mee naar de moskee, terwijl deze nog niet de leeftijd des onderscheids hebben bereikt. Deze kinderen zijn ook nog niet in staat om het gebed goed te verrichten. Ze gaan in dezelfde rij staan met de andere moskeegangers, terwijl sommigen van hen spelen en de mensen om hen heen lastig vallen. Wat is de regel hierover? En wat is uw advies aan de opvoeders van deze kinderen?”
Hij antwoordde hierop:
“Ik ben van mening dat het niet toegestaan is om kinderen, die de gelovigen in de moskee lastig vallen, mee te brengen. Dit is namelijk storend voor Moslims die bezig zin met het uitvoeren van één van de verplichtingen van Allah. De Profeet صلى الله عليه و سلم hoorde één van zijn metgezellen hardop reciteren in zijn gebed en hij zei tegen hem:
“Verhef jullie stemmen niet boven die van een ander tijdens het reciteren.” [Musnad Ahmad, 2/36, 671]
In een andere overlevering:
“Stoor elkaar niet.” [Sunan Abu Dawud, nr. 1332]
Daarom is het niet toegestaan om iets te doen wat andere gelovigen stoort. Mijn advies aan de opvoeders van deze kinderen is dat zij hun kinderen niet naar de moskee mee moeten brengen…”
Vervolgens voegt de Shaykh nog iets belangrijks toe:
“…Ook raad ik de moskeegangers aan om hun harten te verruimen tegenover kinderen, die in principe naar de moskee mogen gaan. Ik raad hen aan om niet te hard te zijn voor ze of ze weg te sturen van de plaats die ze hebben ingenomen. Want iemand die iets als eerste inneemt, heeft daar meer recht op. Ongeacht of het nu om een kind gaat of om een volwassene. Als kinderen van hun plaats in de rij worden weggestuurd, betekent dat het volgende:
Ten eerste: Er wordt inbreuk gemaakt op hun rechten. Want ie-mand die als eerste its inneemt dat geen enkele andere moslim eer-der dan hem heeft ingenomen, heeft daar meer recht op.
Ten tweede: Ze worden uit de moskee verjaagd.
Ten derde: Het kind kan haat en minachting koesteren tegenover degene die hem van zijn plaats heeft weggestuurd.
Ten vierde: Dit leidt tot samenscholing van kinderen op een be-paalde plaats. Dit leidt er weer toe dat ze gaan spelen en de anderen in de moskee lastig vallen. Dit zou niet gebeurd zin als ze zich verspreid tussen volwassenen bevonden.” [Fataawa Islaamiyya: 3/271]
Genomen uit het boek: Vragen & Antwoorden over Het Moslimkind, p. 84 | Vertaald door Abu Noor Mohamed Bendaoud
Beide Mashaayikh benadrukken de rahma die de moskeegangers dienen te hebben met de jonge kinderen en we dienen op een zachte manier met hen om te gaan en hen te corrigeren indien nodig. En hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij de ouders in het aanleren van het correcte gedrag in de moskee en het respecteren van deze plek van aanbidding.
Door het gesprek met de zuster moest ik denken aan mijn eigen kinderen die ik vanaf jonge leeftijd (2/3 jaar) wel regelmatig mee nam naar de moskee en ik had daarvoor een speciale stickerkaart gemaakt waarmee ik hun motiveerde zich te gedragen als we in de moskee waren. Voordat we naar moskee gingen bespraken we de manieren die op de kaart afgebeeld stonden en kregen ze allebei hun eigen stickerkaart. Ik nam een stickervel mee zodat ze direct een sticker konden ontvangen wanneer ik zag dat ze zich hielden aan de gedragingen die we hadden besproken. Bij een volle stickerkaart kregen ze een kleine beloning (denk aan een klein kadootje, een bezoekje aan de kinderboerderij of iets lekkers). Het was een hele simpele, effectieve manier om hun de juiste adaab aan te leren en zo kon ik de gebeden en lezingen rustig bijwonen.
De stickerkaarten die ik destijds had gemaakt heb ik helaas niet meer maar omdat ik weet dat veel ouders nu tijdens Ramadaan graag het Tarawieh gebed willen bijwonen, heb ik een nieuwe stickerkaart ontworpen geheel in de Binti & Bunay stijl!
De Masjid Manieren Stickerkaarten zijn beschikbaar in verschillende kleuren, kunnen gepersonaliseerd worden en zijn volledig gratis te verkrijgen via de shop.
Het wordt geprint als een A4 die je op de stippellijn moet vouwen. Schrijf de naam van je kind in het naamvakje en lamineer de stickerkaart zodat je het vaker kan gebruiken. Haal wat leuke stickers en het is klaar voor gebruik! Het is belangrijk om de afbeeldingen van het gewenste gedrag met je kind te bespreken voordat jullie naar de moskee gaan zodat je kind weet wat er van hem/haar wordt verwacht. Laat je kind zelf de stickerkaart vasthouden terwijl hij/zij in de moskee is zodat ze bewust blijft en je kan blijven herinneren indien nodig. Vergeet ook niet om samen de smeekbeden te zeggen bij het betreden en verlaten van de moskee.
Neem jij je kinderen mee naar de moskee? En ga jij deze Masjid Manieren Stickerkaart gebruiken of heb je andere tips? Laat het weten in de comments.